Herhaaldelijk worden bedrijven na een bedrijfsongeval geconfronteerd met een hoge boete van de arbeidsinspectie. Het ongeval werd veroorzaakt, doordat de werknemer in strijd met de instructies van de werkgever handelde.
Houd het hoofd koel
In het geval van een bedrijfsongeval, dient u zich te realiseren dat de inspecteur van de arbeidsinspectie zeer snel ter plaatste zal zijn. Bij een ernstig ongeval verkeren ooggetuigen veelal in shock, maar hun verklaringen worden wel onmiddellijk genoteerd door de inspecteur. Onze ervaring is dat de inspecteurs niet altijd even zorgvuldig te werk gaan bij hun informatievinding. Een onjuiste verklaring is in de verdere procedure echter nauwelijks meer weg te poetsen.
Het is dan ook aan te raden om de inspecteur te laten begeleiden door een medewerker die het hoofd koel houdt en om medewerkers die in shock verkeren onmiddellijk naar huis te sturen. Zij kunnen altijd nog worden gehoord nadat zij van de schrik bekomen zijn.
Bezwaar tegen de procedure
De inspecteur zal na zijn bezoek een rapport opstellen. Als er een verdenking ontstaat op een overtreding, dan zal er een concept voor een boete-beschikking aan de onderneming worden toegestuurd. Als in dit concept onjuistheden staan, kunt u daar middels een zogenaamde “zienswijze” op reageren. Leidt deze zienswijze niet tot andere inzichten bij de inspectie, dan wordt de boetebeschikking definitief. Tegen deze boetebeschikking kan nog wel bezwaar worden ingediend en nadien ook nog beroep ingesteld.
Zowel voor het indienen van een zienswijze als voor de verdere procedure gelden zeer strikte termijnen. Het is onze ervaring dat een goed onderbouwde zienswijze eerder leidt tot resultaat dan een bezwaar- of beroepprocedure. Dit resultaat kan zijn dat er geen boete wordt opgelegd of dat een lagere boete wordt opgelegd. Bij het opstellen van deze zienswijze kunnen wij u natuurlijk van dienst zijn.
27 mei 2015
Sander Leeman